Harry Mulisch
Pagina 1 van 1 • Deel •
Harry Mulisch
Harry Mulisch is vandaag overleden op 83-jarige leeftijd..
De laatste van de "grote 4" van na de 2e Wereldoorlog, zoals ze dat wel eens zeggen..( ik vind zelf dat W.F. Hermans hier ook zeker bij hoort )
Na Gerard Reve, Hugo Claus en Jan Wolkers is ook deze laatste reus geveld..
Harry Mulisch (83) overleden
AMSTERDAM - Schrijver Harry Mulisch is zaterdagavond op 83-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn uitgeverij De Bezige Bij zondag bekendgemaakt. Hij overleed aan de gevolgen van kanker.
© ANP
Bekijk video
Mulisch geldt als een van de grootste naoorlogse schrijvers van Nederland. Samen met de inmiddels overleden Gerard Reve en Willem Frederik Hermans behoorde hij tot De Grote Drie.
Een van zijn bekendste werken is het boek De Aanslag (1982), dat ook werd verfilmd en tot een theaterstuk is bewerkt. De roman over de jarenlange gevolgen van een aanslag door het verzet in de Tweede Wereldoorlog is in zeker 25 talen vertaald.
De verfilming door Fons Rademakers sleepte de Oscar voor beste niet-Engelstalige film in de wacht.
De roman staat al jaren hoog op de boekenlijst van middelbare scholieren.
Oorlog
Mulisch (29 juli 1927) werd in Haarlem geboren, waar ook het eerste deel van De Aanslag zich afspeelt. Tijdens de bezettingsjaren collaboreerde zijn van oorsprong Oostenrijks-Hongaarse vader met de Duitsers, terwijl de familie van zijn moeder, een joodse bankiersdochter, gedeporteerd werd. Een paar van zijn boeken gaan over de oorlog.
In 1946 schreef Mulisch zijn eerste verhaal, De kamer, dat een jaar later werd gepubliceerd in Elseviers Weekblad. Pas na zijn eerste publicatie begon hij zich in literatuur te verdiepen. In 1951 verscheen zijn debuutroman Archibald strohalm.
Gedichten
Mulisch schreef meer dan dertig romans en novelles. Ook publiceerde hij gedichtenbundels en schreef hij toneelteksten en diverse non-fictie werken.
In het jaar dat Mulisch 65 werd, verscheen De ontdekking van de hemel (1992). In dit boek vatte hij zijn leven en werk samen. In 2007 kozen lezers de meermalen bekroonde roman tot het beste Nederlandstalige boek aller tijden.
Het boek werd in 2001 met groot succes verfilmd. De eveneens verfilmde roman Twee vrouwen (1975) stond in 2008 weer in de belangstelling toen het centraal stond tijdens de campagne Nederland Leest.
Prijzen
De auteur is meermalen onderscheiden en kreeg belangrijke prijzen, waaronder de Constantijn Huygensprijs, de P.C. Hooftprijs en de driejaarlijkse Prijs der Nederlandse Letteren. In 2000 verscheen zijn laatste roman, Siegfried, een zwarte idylle.
Mulisch bleef de jaren daarna in talkshows verschijnen en was elk jaar een trouwe gast op het Boekenbal, de aftrap van de Boekenweek.
De laatste van de "grote 4" van na de 2e Wereldoorlog, zoals ze dat wel eens zeggen..( ik vind zelf dat W.F. Hermans hier ook zeker bij hoort )
Na Gerard Reve, Hugo Claus en Jan Wolkers is ook deze laatste reus geveld..
Harry Mulisch (83) overleden
| Uitgegeven: | 31 oktober 2010 11:08 |
| Laatst gewijzigd: | 31 oktober 2010 12:32 |
AMSTERDAM - Schrijver Harry Mulisch is zaterdagavond op 83-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn uitgeverij De Bezige Bij zondag bekendgemaakt. Hij overleed aan de gevolgen van kanker.
© ANP
Bekijk video Mulisch geldt als een van de grootste naoorlogse schrijvers van Nederland. Samen met de inmiddels overleden Gerard Reve en Willem Frederik Hermans behoorde hij tot De Grote Drie.
Een van zijn bekendste werken is het boek De Aanslag (1982), dat ook werd verfilmd en tot een theaterstuk is bewerkt. De roman over de jarenlange gevolgen van een aanslag door het verzet in de Tweede Wereldoorlog is in zeker 25 talen vertaald.
De verfilming door Fons Rademakers sleepte de Oscar voor beste niet-Engelstalige film in de wacht.
De roman staat al jaren hoog op de boekenlijst van middelbare scholieren.
Oorlog
Mulisch (29 juli 1927) werd in Haarlem geboren, waar ook het eerste deel van De Aanslag zich afspeelt. Tijdens de bezettingsjaren collaboreerde zijn van oorsprong Oostenrijks-Hongaarse vader met de Duitsers, terwijl de familie van zijn moeder, een joodse bankiersdochter, gedeporteerd werd. Een paar van zijn boeken gaan over de oorlog.
In 1946 schreef Mulisch zijn eerste verhaal, De kamer, dat een jaar later werd gepubliceerd in Elseviers Weekblad. Pas na zijn eerste publicatie begon hij zich in literatuur te verdiepen. In 1951 verscheen zijn debuutroman Archibald strohalm.
Gedichten
Mulisch schreef meer dan dertig romans en novelles. Ook publiceerde hij gedichtenbundels en schreef hij toneelteksten en diverse non-fictie werken.
In het jaar dat Mulisch 65 werd, verscheen De ontdekking van de hemel (1992). In dit boek vatte hij zijn leven en werk samen. In 2007 kozen lezers de meermalen bekroonde roman tot het beste Nederlandstalige boek aller tijden.
Het boek werd in 2001 met groot succes verfilmd. De eveneens verfilmde roman Twee vrouwen (1975) stond in 2008 weer in de belangstelling toen het centraal stond tijdens de campagne Nederland Leest.
Prijzen
De auteur is meermalen onderscheiden en kreeg belangrijke prijzen, waaronder de Constantijn Huygensprijs, de P.C. Hooftprijs en de driejaarlijkse Prijs der Nederlandse Letteren. In 2000 verscheen zijn laatste roman, Siegfried, een zwarte idylle.
Mulisch bleef de jaren daarna in talkshows verschijnen en was elk jaar een trouwe gast op het Boekenbal, de aftrap van de Boekenweek.

Joyce- Music-Maniac !!!

- Aantal berichten: 3578
Registratiedatum: 16-12-08
Re: Harry Mulisch
Of het een goede schrijver was, valt over te twisten, maar in ieder geval een beroemde schrijver met veel succes en een markante persoonlijkheid.
Gast- Gast
Ik dacht dat Hermans sowieso tot de grote tig (ik kom elke keer andere rijtjes tegen (Mulisch, Reve, Hermans als grote drie) behoorde.
Damn...
Laat iedereen maar twisten over of het wel een goede schrijver was... Voor mij was hij de allergrootste (in Nederland). Dwars tegen de spruitjeslucht de negativiteit en het typisch Hollandse gezeik en gezeur in, maakte Mulisch fantastische literatuur. Met recht in alle opzichten een éénmansstroming in het kabbelende Hollandse literaire (en inmiddels zo'n beetje dode) water.
Hier heb ik echt even voor nodig. Reageer later wel wat uitgebreider.
Laat iedereen maar twisten over of het wel een goede schrijver was... Voor mij was hij de allergrootste (in Nederland). Dwars tegen de spruitjeslucht de negativiteit en het typisch Hollandse gezeik en gezeur in, maakte Mulisch fantastische literatuur. Met recht in alle opzichten een éénmansstroming in het kabbelende Hollandse literaire (en inmiddels zo'n beetje dode) water.
Hier heb ik echt even voor nodig. Reageer later wel wat uitgebreider.
Mulisch was in interviews en uitzendingen vaak een wat pedante ijdeltuit, maar - en daar gaat het om - een zeer begenadigd schrijver of het nu gaat om zijn mythische vertellingen of de grote romans. Van Stenen Bruidsbed tot aan de Ontdekking van de Hemel.
Een zeer groot schrijver is niet meer.
Een zeer groot schrijver is niet meer.

MrJohn- Music-Master

- Aantal berichten: 5154
Leeftijd: 61
En wat die rijtjes van schrijvers betreft: dat is voor iedereen natuurlijk verschillend.
De mijne in dit kader zou zijn: Mulisch, Hermans, Claus, Reve, Campert en Wolkers.
De mijne in dit kader zou zijn: Mulisch, Hermans, Claus, Reve, Campert en Wolkers.

MrJohn- Music-Master

Zaterdag wordt er stijlvol afscheid genomen van Mulisch met een grootse bijeenkomst in de schouwburg, live te zien via de NOS.
Daarna gaat hij met een boot over de Amstel naar de begraafplaats Zorgvlied.
Daarna gaat hij met een boot over de Amstel naar de begraafplaats Zorgvlied.

MrJohn- Music-Master

Als publiek figuur en verdomd goed schrijver is er een groot mens heen gegaan, pedant, stijf, irritant, eigenzinnig en wat al niet meer!!
Het echt aller mooiste compliment wat deze man in mijn ogen ooit heeft gekregen waren deze woorden van een ander lid van de grote 3 (of 4 mits Claus meetelt) in welke woorden een diepere laag zit, zeker als je zag HOE die woorden toen werden uitgesproken.
Deze waren:
Het werk van Mulisch is vullis, het werk van Reve das pas leven!!!
Een mooier grafschrift kan ik me niet voorstellen!!!
Het echt aller mooiste compliment wat deze man in mijn ogen ooit heeft gekregen waren deze woorden van een ander lid van de grote 3 (of 4 mits Claus meetelt) in welke woorden een diepere laag zit, zeker als je zag HOE die woorden toen werden uitgesproken.
Deze waren:
Het werk van Mulisch is vullis, het werk van Reve das pas leven!!!
Een mooier grafschrift kan ik me niet voorstellen!!!
Ik wil aan mijn eerder gegeven lijstje wel Hella Haasse toevoegen. Ze wordt nogal eens vergeten, maar zij behoort natuurlijk tot de creme de la creme van de Nederlandse literatuur.

MrJohn- Music-Master

Als je de kans hebt om de voorpagina van de Volskrant van vandaag (wat een boel V's) te bekijken, doe dit dan vooral. Collignon is weer ijzersterk.
Ik ben geabonneerd op de Volkskrant Timmus en het is inderdaad een meesterlijke illustratie van de altijd scherpe Collignon

MrJohn- Music-Master

hmm, ja, wat persoonlijkheid betreft had de man beter vuilnisman kunnen worden, daar leert-ie wat van. maarja, dat is mijn mening en die van een andere positieveling (niet dus
).
Greetszz, Jesper. (reden van hekel aan Harry Muesli: had veel tegen gezonde dingen...)
Greetszz, Jesper. (reden van hekel aan Harry Muesli: had veel tegen gezonde dingen...)
MrJohn schreef:Ik ben geabonneerd op de Volkskrant Timmus en het is inderdaad een meesterlijke illustratie van de altijd scherpe Collignon![]()
MrJohn, ik kom hier op, want er was een nieuwe post. Heel toevallig heb ik op mijn website op de pagina Varia vandaag ook een illustratie van Mulisch geplaatst. Ben benieuwd naar je oordeel.